Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Roll over ventil

Förutom tankavluftning / ventilation så används Roll over ventil som en säkerhet för att inte bränsle ska rinna ut vid avluftningen från bränsletanken om bilen hamnar upp och ner.

Mer information finns här

Filtrera

Produkter


Roll over ventil

Vad är en Roll over ventil?
En så kallad roll over ventil är egentligen en tankavluftning. Denna ventilen sitter i toppen av din tank / fuel cell och ventilerar så att bränslepumpar kan suga bränsle utan att suga ihop tanken. Även så att gaser i tanken kan expandera utan att tryck sönder tanken och dess fästen. Kort och gått så är detta ett hål.

Hur fungerar en Tankavluftning / Roll over ventil?
Roll over ventilen har en lös stålkula i ett lodrätt rör. Denna måste även monteras lodrätt i toppen av bränsletanken för att kulan skall ligga i botten på röret. Nu kan gaser flöda fritt in och ut ur tanken = tankavluftning. Om bilen hamnar upp och ner  vid t.ex. en olycka så kommer kulan av tyngdkraften och det påskjutande bränslet att rulla till toppen av roll over ventilen och lägga sig i ett säte som hindrar bränsle från att rinna ur.

Klarar roll over ventilen att hålla emot mycket bränsle t.ex 80-100liter?
Ventilen klarar att hålla emot hur stora tankar som helst. Kulan som håller tätt mot sätet har inte bara tyngdkraften som hjälp för att hålla tätt utan också bränslets vikt/tryck.

Min bränsletank / fuel cell sitter inne i bilen. Hur blir jag av med gaserna?
Genom att koppla ihop roll over ventilen med en slang och slangkoppling så kan man leda ut gaserna/bränsleångor ut ur bilen eller till original evap-ventil / avlutfningssystem

Hur monterar jag en roll over ventil / tankavluftning?
Denna monteras i toppen av bränsletanken. Helst i mittenområdet av tanken för att bränsle inte skall kunna pressas ut vid sväng när g-krafter uppstår. Även slangen som leder bort bränsleångorna skall dras upp ca 20-30cm för att ytterligare förhindra att bränsle läcker ut.

Min avluftning läcker bränsle när jag svänger.
Om ventilen läcker bränsle när du svänger så pressas förmodligen bränslet upp i avluftningen med hjälp av g-krafter som uppstår. Ventilen är mest troligt monterad i toppen utefter kanten på bränsletanken. Och slangen som leder bort bränsleångorna ut ut bilen är inte dragen uppåt 20-30cm från ventilen för att förhindra att bränsle läcker ut pga g-krafter.