Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Catchtank olja

Catchtank olja

Vid hård körning och höga varvtal så ökar motorns vevhustryck. Detta gör att oljedimma följer med motorns vevhusventilation ut i tryckrör och intercooler med sämre kylning och oljekladd som resultat. En oljecatchtank kopplas till vevhusventilationen för att samla upp denna olja -en oljefälla.
OBP oljecatchtank finns i olika storlekar och utföranden för att passa de flesta behov.
Tillbehör som vevhusslang och kopplingar finns här.

Produkter

OBP Motorsport Catchtank 0,5L

3x AN8 (12,7mm) slanganslutning

I lager

Finns i lager

695,00 kr

I lager

Finns i lager

1.195,00 kr

I lager

Finns i lager

1.195,00 kr

OBP Motorsport Catchtank 1L

3x AN8 slanganslutning

I lager

Finns i lager

590,00 kr

OBP Motorsport Catchtank 1L

3x AN8 slanganslutning - Bafflad catchtank

I lager

Finns i lager

700,00 kr

OBP Motorsport Catchtank 2L

3x AN8 slanganslutning

I lager

Finns i lager

649,00 kr

OBP Motorsport Catchtank 2L

3x slanganslutning - Bafflad catchtank

I lager

Finns i lager

695,00 kr

I lager

Finns i lager

1.450,00 kr

I lager

Finns i lager

1.450,00 kr

OBP Motorsport Oljecatchtank 1 Liter

3x AN8 (12,7mm) slanganslutning

I lager

Finns i lager

695,00 kr

I lager

Finns i lager

295,00 kr

Visa fler

Oljecatchtank - Catchtank olja

Allmän information om vevhusventilation och oljecatchtank.

Vevhusventilation

En motor producerar med hjälp av de rörliga delarna och framförallt kolvarna ett pulserande tryck i vevhuset som måste ventileras bort för att motorn ska fungera ordentligt. Detta pulserande tryck kan jämnas ut genom kanaler som finns internt i motorn. Vevhustryck finns dock fortfarande kvar och måste ta vägen någon stans för att inte få ett högt tryck inne i motorns vevhus. Detta görs genom hål i motorblock och ventilkåpa som med vevhusslang ventileras till motorns inlopp. Oljedimma följer med luften från vevhuset genom vevhusslangarna och bildar en oljefilm på insidan av tryckrör och intercooler. Detta försämrar de kylande egenskaperna med höjd inloppstemperatur som är en av de viktigare egenskaperna för högre effekt. Det är nu en oljecatchtank behövs.

Oljecatchtank

En catchtank som samlar upp oljedimma är ett måste på trimmade motorer där man vill bibehålla motoreffekt och renlighet i tryckrör. Vevhustryck leds genom vevhusslang genom oljecatchtanken där oljan stannar och trycket fortsätter till inloppstör. Vid hård körning så kan mycket olja samlas upp och därför finns en dräneringsplugg i botten av tanken för att enkelt kunna tömmas på olja. Det finns även bafflad catchtank som innebär att luften med hjälp av kanaler måste ta en längre väg inne i behållaren för att ytterligare förhindra oljedimma att följa med in i inloppsrör och tryckrör.

OBP motorsport

OBPs catchtankar för olja är gjorda av aluminium och är robotsvetsade för att hålla en jämn hög kvalitè. Dessa finns i många olika utföranden för att passa de flesta applikationer både prestandamässigt och platsmässigt. Det finns många anslutningsmöjligheter för slang med slangklämma och för an-kopplingar.

Nu finns det några MaxxECU V1 i lager igen!

-15%

MaxxECU V1 motorstyrning paket

MaxxECU V1 motorstyrning paket

12.239,00 kr 14.400,00 kr
I lager

Finns i lager

Kompakta värmepaket för racebilar
Värmepaket 3.5kw

Värmepaket 3.5kw

1.695,00 kr
I lager

Finns i lager

12,7mm slang för oljecatchtank