Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Oljekyl

Universal oljekyl

Oljekylare universal finns i många olika stolekar med AN8 eller AN10 anslutningar. Svart utförande.

Oljekylare motor och transmission

Oljekyl till motor har oftast 16 rader, 19 rader, 25 rader eller 30 rader medans oljekylare till transmission har 7 rader eller 9 rader då mer kylning inte brukar behövas för att hålla nere temperaturen.

AN-kopplingar och an-slang som passar finns här.

Produkter

I lager

Finns i lager

375,00 kr

Slut i lager

På väg in i lager

450,00 kr

I lager

Finns i lager

650,00 kr

I lager

Finns i lager

695,00 kr

I lager

Finns i lager

695,00 kr

I lager

Finns i lager

795,00 kr

I lager

Finns i lager

795,00 kr

I lager

Finns i lager

850,00 kr

I lager

Finns i lager

850,00 kr

I lager

Finns i lager

995,00 kr

I lager

Finns i lager

995,00 kr

I lager

Finns i lager

1.095,00 kr

Visa fler

Oljekylare för transmission och motor - oljekyl

Oljekylare

Oljekylare, vattenkylare och intercooler är alla värmeväxlare med uppgift att leda bort överskottsvärme från motor och transmission. Luft passerar genom ett cellpaket som är uppbyggt av kanaler som har ett flöde av olja. Kanalerna är varvat med tunna kylflänsar som luft passerar och en värmeväxling sker där oljan kyls och luften värms upp.
Cellpaketet är gjort i aluminium som har goda värmeledande egenskaper. Gavlar är gjorda av plast eller aluminium där eftermarknaden oftast använder kylare helt i aluminium då höga krav ställs på hållbarhet och monteringsmöjligheter som inte är möjligt med plastgavlar.
Oljekylare är inte alltid nödvändigt men på en turbobil eller en trimmad bil som används hårt eller körs på bana är det nästan alltid nödvändigt då oljan blir för varm, tappar sina egenskaper och haveri är ett faktum.

Motorolja och transmissionsolja

Verkningsgraden hos en förbränningsmotor och transmissioner har långt ifrån 100% verkningsgrad så mycket av den energin som produceras övergår till värme vilket bli extra kännbart på en trimmad motor där drivlinan utsätts för hård belastning. Oljans uppgift är att smöja rörliga delar genom direktkontakt och således värms den upp mer eller mindre.
Olika oljor har ett temperaturområde där de fungerar som bäst, så som det är tänkt. Den skall inte vara för kall och inte heller för varm då egenskaperna försämras mot tänkt driftstemperatur, framförallt vid höga temperaturer då oljans viskositet ändras till det sämre och gradvis tappar sina egenskaper. För att styra oljetemp så använd oljekyl till motor och transmission vilket är en viktig del som ofta glöms bort.

Placering

Placeringen av oljekylaren beror på användningsområde men oftast monteras den där plats finns. En viktig aspekt vid montering är också hur man skall styra luften genom kylaren. Ett bra exempel är originalmonterade kylare. Biltillverkare har ofta många restriktioner som gör storlek och placering av kylare svårt. Därför utnyttjas kylarens storlek och effekt maximalt med hjälp av kanaler som tvingar luften direkt från uttag i fronten genom cellpaketet. Samma princip gäler för transmission, där man vill leda luften genom cellpaketet för att kunna få en mer kompakt kylare med liknande verkningsgrad som en större utan luftstyrning. Man vill alltså uppnå ett högt luftflöde genom givet cellpaket.

Kompakta värmepaket för racebilar
Värmepaket 3.5kw

Värmepaket 3.5kw

1.895,00 kr
I lager

Finns i lager