Tankavluftning
Montering an roll over ventil i 3 enkla steg
Tankavluftning som original kallas EVAP (EVAPorative Control System) har blivit löst genom en så kallad roll over ventil (Roll over valve) på eftermarknaden inom motorsport och ombyggda fordon. Tankavluftningen skall ledas tillbaka till motorns insugssystem men ventileras ofta fritt på ombyggda fordon.
1. Roll over ventil

SPD roll over valve
SPD ventilen skruvas direkt ner i en AN12 gänga i EN SPD tank eller där AN12 hona finns. Inget borrande eller kapande behövs. Gängan pekar då uppåt.

Universal roll over valve
Denna ventilen monteras i ett hål. Den gängade delen monteras utifrån tanken pekandes uppåt. Den andra delen skruvas på inifrån tanken.
2. Karossgenomföring
När ventilen är monterad och gängan pekar uppåt så kan man planera utloppet för tankventilationen. Denna skall dras ut från bilen, bort från förarutrymmet så inga bränsleångor påverkar förarmiljön. Borra ett hål och använd nedan tankgenomföring för att leda ut bränsleångorna. Denna kan med fördel monteras i golvet.
3. Slangdragning
Då det ej är något tryck i detta systemet så kan Push-on An-kopplingar användas för att ansluta tankavluftningen och karossgenomföringen med varandra. Slangen skall dras uppåt en bit så g-krafter vid sväng inte pressar ut bränsle genom slangen.