Inkoppling av huvudbromscylinder
Här skall vi enkelt gå igenom hur man kopplar in en eftermarknads huvudbromscylinder i ett bromssystem. Inkopplingen gäller alla storlekar av cylindrar. 0,625" - 0,7" - 0,75" - 0,875" - 1,0". Guiden är gjord med OBP och Girling bromscylindrar som referens.
AN3 gänga = 3/8" -24 och AN4 gänga = 7/16" -20
UTLOPP

Huvudbromscylinder utlopp (trycksida)
Gänga Utloppet är vinklat och har 3/8" -24 gänga med en konkav kona i botten. Tumgänga har blivit en slags marknadsstandard.
Tätning Det går att använda nipplar som tätar i botten mot konan. Dessa skall då vara konkav. Men det går även att använda bricktätning mot anläggningsytan i toppen mot bromscylindern.
Storlek på bromsrör som används är 3/16" och storlek på bromsslang är 1/8".
UTLOPP rör
UTLOPP slang
UTLOPP adaptrar
INLOPP

Huvudbromscylinder inlopp
Gänga Inloppet är placerat i änden av bromscylindern och har 7/16" -20 gänga med en konvex kona i botten. Tumgänga har blivit en slags marknadsstandard.
Tätning Det går att använda nipplar som tätar i botten mot konan. Dessa skall då vara konvex. Men det går även att använda bricktätning mot anläggningsytan i toppen mot bromscylindern.
Storlek på bromsrör och slang som används är 1/4". Ibland används även 7/16" gänga ihop med 3/16" bromsrör så var uppmärksamma på benämningarna. Eftersom inloppet inte är trycksatt utan bara rinner ner i huvudcylindern så bör innerdiameter på röret / slangen vara minsta ~6mm eller 1/4" så att vätskan inte bromsas i ett mindre rör.
INLOPP rör
INLOPP slang
INLOPP adaptrar
-
Bromssystem
- Bromssystem: Delar och inkoppling
- Bromscylinder: Anslutningar
- Bromscylinder: Vilken storlek ska jag ha på min huvudbromscylinder?
- Bromskoppling - Konvex eller konkav
- Bromsvätska: information
- Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
- Hur du luftar bromsar och koppling.
- Installation fördelningsventil
- Kona bromsrör