Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

 

Tändsystem - Information

Tändystem. De olika delarna och hur det fungerar.

  1. Tändsystem
  2. Vanliga problem
  3. Tändföljd V8 motor
 
 

1

Tändsystem

Varje tändspole som ej har inbyggt tändsteg måste ha ett inkopplat mellan ECU och tändspole. Det är vanligt med tändsteg som driver flera tändspolar.

Fördelarsystem
Fördelaren i detta system delar ut energin från tändspolen ut till tändstiften. Det finns olika typer av fördelare med eller utan inbyggd tändspole.

ECU -> Tändspole -> Fördelare -> Tändkablar -> Tändstift

Separat tändspole / tändspolar
Styrsystemet skickar ut signaler till en eller flera tändspolar som 

ECU -> Tändspole -> Tändkablar -> Tändstift

COP - Coil On Plug
Styrsystemet skickar ut signaler till varje tändspole som har inbyggt tändsteg och sitter monterade direkt på tändstiften.

ECU -> Tändspole -> Tändstift

 
 

2

Vanliga problem

Tändspole
Om tändspolen inte har dirketström till batteri eller dålig motorjord så kan inte nog hög energi levereras med sämre gnista som följd.

Fördelare
Rotor och fördelarlock är slitet och bör bytas ut. Se till att dimensionera dessa efter styrka på tändspole. En kraftig tändspole i kombinatin med högre varvtal genererar mycket värme vilket får rotor och fördelarlock att slitas i förtid.

Tändkablar
Dålig kontakt gör så tändkablar och andra komponenter skadas

Tändstift
Tändstift kan få problem av många olika orsaker. Ett problem kan vara fet bränsleblandning och dålig tändspole som inte kan generera en nog bra gnista.

Oftast så kan flera små problem bli ett större.

 
 

3

Tändföljd V8 motor

En lista på tändföljd på de vanligaste V8 motorer.

Först numrering av cylindrar. Olika tillverkar numrerar cylindrar olika, var noga att kontrollera detta innan något kopplas in!

Chevrolet numrerar sina cylindrar enligt följande
Vänster 1-3-5-7
Höger 2-4-6-8
Cylinder 1 alltid är längst fram på förarsidan.

Ford numrerar sina cylindrar enligt följande
Vänster: 5-6-7-8
Höger: 1-2-3-4
Cylinder 1 alltid är längst fram på passagerarsidan

Här är en lista med tändföljd på vanliga V8 motorer.

  • AMC
    Rotation medurs
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Buick (ej "nail head")
    Rotation medurs
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Buick "nail head" 401, 425
    Rotation medurs
    1-2-7-8-4-5-6-3


  • Chevy (ej LS)
    Rotation medurs
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • GM LS motorer
    1-8-7-2-6-5-4-3


  • Chryser Small block
    Rotation medurs
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Chrysler Big block och Hemi
    Rotation motur
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Hemi (nya)
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Ford "flat head"
    1-5-4-8-6-3-7-2


  • Ford Y block
    1-5-4-8-6-3-7-2


  • Ford 289, 302FE, 429, 460
    1-5-4-2-6-3-7-8


  • Ford 5,0L EFI, 351W, 351, 400
    Rotation motur
    1-3-7-2-6-5-4-8


  • Ford
    1-3-7-2-6-5-4-8


  • Oldsmobile
    Rotation motur
    1-8-4-3-6-5-7-2


  • Pontiac
    Rotation motur
    1-8-4-3-6-5-7-2