Sweden Norway Denmark Finland

SPD an-kopplingar och slang

Information om SPD an-kopplingar och an-slang.

SPD - Varumärket

När du ser varumärket SPD så kan du vara säker på att du får en kvalitétsprodukt som inte släpps på marknaden före den är testad. SPD produkter är framtagna av Speeding-teamet från början till slut. Detta i tätt sammarbete med aktiva förare och tekniker.

De olika stegen innan en produkt kommer ut på marknaden:

Idé ->

Ritning ->

Prototyp(er) ->

Testperiod ->

Tillverkning ->

Slutgiltaga kontroller ->

Färdig produkt ->

Lagerföring.

 

Vad är AN?

Vad är an-kopplingar eller an-slang?

AN är en förkortning av "Army Navy" som är en amerikansk standard som härsammar från andra världskriget. AN använder en kona på 37 grader, samma som JIC vilket är en industristandard. Dessa går att använda ihop men ger ej ett lika bra tätande förband som AN mot AN av många olika anledningar även om det fungerar i vissa applikationer.

AN mäter ytterdiameter på slangen i 1/16" steg där an1 i teorin är 1/16" och an8 är 1/2" och an16 är 1".

Det vi bland annat fokuserar på är slangens innerdiameter, vinkel på koppling samt utformning av presshylsa. Fokus hos andra ligger så mycket på ytterdiametern (an-mått) och att göra en så billig koppling som möjligt för att få sälja så det tätande förbandet blir lidande.

SPD jobbar mycket med de nya tekniker som finns idag för att få detta RÄTT från början och framförallt konsekvent genom hela sortimentet på ALLA kopplingar.

 

AN-kopplingar

SPD an-kopplingar kommer med 5års garanti.

Alla kopplingar kommer hård eloxerade vilket gör dem mycket slitagetåliga mot yttre åverkan. SPD an-kopplingar fungerar utmärkt att använda till medier som bensin, metanol, etanol (E85), diesel, olja, kylarvatten, styrservoolja och bromsvätska.

Mestadels är kopplingarna gjorda i en aluminiumlegering men vi har även varianter i rostfritt och "vanligt stål"

AN-kopplingar är ett samlingsnamn för de olika "byggstenar" som passar ihop med varandra.

 

SPD har ett brett sortiment av AN-kopplingar och här nedan så beskriver vi de olika:

 

Slangkopplingar

 

Det finns tre huvudkategorier för slangkopplingar. En vanlig för an-slang med gummikärna, en för PTFE an-slang med plastkärna och en Push-on gummislang utan yttre stålfläta.

De kopplingar som heter PTFE är till för PTFE an-slang och kan inte användas till den vanliga an-slangen med gummikärna och vice versa.

PTFE-kopplingarna har dessutom en oliv som klämmer åt runt plastslangen som ett tätande förband. Denna oliven är inte återbrukbar utan måste bytas om man någon gång tar isär en PTFE koppling från slangen.

Alla slangkopplingar, både PTFE och vanliga har utbytbara presshylsor. Dessa finns i olika färger.

Svart, röd, lila och guld

 

Slangkopplingar för an-slang

 

Slangkopplingar för slang med gummikärna finns i tre varianter från AN4-AN20 med tillhörande slang i både stålomspunnet och nylonomspunet.

 

-Slangkoppling

Den klassiska an-kopplingen som monteras på slang med gummikärna för att få ut en an-gänga som passar mot resten av an-systemet.

 

-Slangkoppling full-flow

Samma princip som ovan fast med grövre innerdiameter för att få så lite strypning som möjligt vid kopplingarna. Ett bra alternativ om det finns många kopplingar i ett system eller om man helt enkelt kompromisslöst vill ha det bästa flödesmässigt.

 

-Slangkoppling smidd

Kopplingar som tål tuffa tag. Dessa kopplingar kan fördelaktigt monteras där det är en utsatt miljö och slitage. Kroppen mellan presshylsa och an-gängan är smidd och har ett tjockare gods än vanliga kopplingar för att vara mer brytstarka och inte lika känsliga mot stötar och grussprut. Ofta används dessa under bilen mot t.ex växellåda och bakre diff där det är en tuff miljö.

 

 

Slangkopplingar för PTFE an-slang

 

Slangkopplingar PTFE för slang med plastkärna finns också i tre varianter från AN3 till AN16 i både stålomspunnet och nylonomspunnet.

 

-Slangkoppling PTFE

Den klassiska an-kopplingen som monteras på slang med plastkärna för att få ut en an-gänga som passar mot resten av an-systemet.

 

-Slangkoppling full-flow PTFE

Samma princip som ovan fast med grövre innerdiameter för att få så lite strypning som möjligt vid kopplingarna. Ett bra alternativ om det finns många kopplingar i ett system eller om man helt enkelt kompromisslöst vill ha det bästa flödesmässigt.

 

-Slangkoppling smidd PTFE

Kopplingar som tål tuffa tag. Dessa kopplingar kan fördelaktigt monteras där det är en utsatt miljö och slitage. Kroppen mellan presshylsa och an-gängan är smidd och har ett tjockare gods än vanliga kopplingar för att vara mer brytstarka och inte lika känsliga mot stötar och grussprut. Ofta används dessa under bilen mot t.ex växellåda och bakre diff där det är en tuff miljö.

 

 

Slangkopplingar för push-on slang

 

Slangkopplingar push-on finns från AN4-AN12 till gummislang, så kallad push-on slang.

 

Om innehållande bränsle eller vätska kommer att överstiga 70 grader arbetstemperatur ska man alltid låsa med slangklämma även på en Push-on AN-koppling p.ga. att slangen vidgar sig något vid högre temperaturer.

 

Några fler kategorier som tillhör an-kopplingar:

Rörkoppling

Adapter

Skarv

Plugg

Banjo och banjobult

Snabbkoppling

Genomföring

Backventil

Svetsanslutnig

Pneumatik ansluning


 

AN-slang

Det finns olika typer av an-slang som är gjorda för olika ändamål. Här nedan kan man läsa mer om de olika slangarna och vilken man skall välja beroende på applikation.

SPD an-slang kommer med hela 3 års garanti vid användande av rätt slang till angiven applikation.

SPD an-slangsortimentet täcker användande av de flesta medier som bensin, metanol, etanol (E85), diesel, olja, kylarvatten, styrservoolja och bromsvätska. Man väljer slang efter ändamål.

 

AN-slang är ett samlingsnamn för de olika slangar som finns. Dessa kan delas upp i tre grupper.

PTFE an-slang, an-slang och push-on slang

 

PTFE an-slang (plastkärna)

 

PTFE stålomspunnen slang

Den stålomspunna PTFE slangen har en plastkärna med två lager stålfläta. Detta gör slangen väldigt slitagetålig.

 

PTFE nylonomspunnen slang

Den nylonomspunna PTFE slangen har en plastkärna med ett lager stålfläta och ett yttre lager svart nylonfläta. Detta gör slangen lättare och mer flexibel än en stålomspunnen PTFE-slang som har två lager stålfläta. Den svarta nylonomspunna flätan ger också ett snyggt utseende.

 

An-slang (gummikärna)

 

Stålomspunnen slang med gummikärna

Den stålomspunna slangen har en gummikärna med två lager stålfläta. Detta gör slangen väldigt slitagetålig.

 

Nylonomspunnen slang med gummikärna

Den nylonomspunna slangen har en gummikärna med ett lager stålfläta och ett yttre lager svart nylonfläta. Detta gör slangen lättare och mer flexibel än en stålomspunnen slang som har två lager stålfläta. Den svarta nylonomspunna flätan ger också ett snyggt utseende..

 

Push-on slang (gummislang)

 

Den enda? gummislangen som klarar alla bränslen -även etanol (E85).

Denna slangen finns dessutom i AN5 för att passa original stolpar och hullingar i bilar och på motorer som brukar vara 8mm.

En flexibel gummislang som är tillverkad för att passa push-on kopplingarna men kan också användas med slangklämma till de flesta applikationer.

 

Montering

OBS

1. Klipp slangen. Kapa ALDRIG slangen då gummipartiklar kommer att fastna i slangen och senare i filter, spridare, pumpar etc. med problem som följd.

2. Det är viktigt att inte stålflätan fastnar i gängorna då presshylsan kommer att skära. Är stålflätan ivägen så får man klippa bort överflöd.

 

Gummislang:

1. För presshylsan över slangen.

2. Olja in öppningen på slangen och tryck in an-kopplingen.

3. Gänga ihop presshylsan och an-kopplingen med hjälp av verktyg. kontrollera så att inte an-kopplingen glider ur slangen vid ihopmontering.

 

PTFE-slang:

1. För presshylsan över slangen.

2. Vik bort yttersta delen av stålflätan med en tång och se till att öppningen på slangen är rund.

3. Trä på oliven på slangen tills den tar emot "klacken" i botten på oliven.

4. Tryck in hela "röret" på an-kopplingen i slangen och gänga ihop presshylsan och an-kopplingen med hjälp av verktyg.

 

OBS

Oliven kan ej återanvändas om PTFE an-kopplingen tas isär

Användare

SPD produkter hittas på alla slags motorfordon och används i all typ av motorsport så som drifting rally rallycross och banracing. Allt från instegsklasser till SM EM och VM nivå använder SPD produkter.

 

Även flygplansindustrin använder sig av SPD produkter då de inte vill chansa med kvalite.