Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Välj rätt turbo

Man kan diskutera och räkna på vilken dämpare som är rätt för tillfället, vilka hjulvinklar som gäller eller om man skall köra med regndäck eller inte inför ett heat. Dessa områden är väldigt diffusa och svåra att hantera. Val av turboaggregat är också ett avancerat ämne som är svårt att hantera när man djupdyker i alla parametrar som finns.

Håll det enkelt
Oavsett vad man skall göra så kan det ofta vara enklare att komma rätt när man kollar vad som har fungerat innan. oavsett om det är något man provat själv eller om man tittar på andras lösningar. -Håll det enkelt!

Vad kör andra med?
Här kommer vi presentera vad andra kör med för turboaggregat på sina motorer och som sagt så finns där många parametrar att ta hänsyn till för att komma rätt men så kan man också se det som inspiration vad man kan uppnå med en viss turbo.

Audi 5cyl 20v

960hp / 1030nm Borg Warner S366 3bar E85 2,5L
850hp / 960nm Borg Warner EFR 8370 2,7bar E85 2,6L

BMW S38B36

980hp / 1230nm Borg Warner S369 2,2bar E85 3,6L

BMW M50B28

860hp / 940nm Borg Warner EFR 8374 1,9bar E85 2,8L

BMW S54

940hp / 1170nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3,3L

Nissan RB25

850hp / 790nm Borg Warner S374 2bar E85 2,5L

Toyota 2JZ

710hp / 980nm Borg Warner S366 2bar E85 3L
950hp / 1070nm Borg Warner EFR 9180 2,3bar E85 3L
1100hp / 1200nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3,4L
800hp / 930nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3L
1060hp / 1260nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3L

Volvo T6 vitmotor

830hp / 1000nm Borg Warner S366 2,3bar E85 2,7L
850hp / 1040nm Borg Warner S366 2,4bar E85 2,9L