Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Val av bränslepump


Hur stor bränslepump behöver jag?
 

När man ska välja bränslepump till sitt bränslesystem så är det några punkter som man utgår ifrån och som sedan avgör vilken pump man väljer.

Insprutning eller förgasare

Här är det egentligen frågan om man skall ha en högtryckspump för insprutningssystem som kan leverera upp mot 9 bars tryck då vissa motorsport bränslespridare klarar av upp till 8 bar i tryck. Alternativt en lågtryckspump som brukar leverera upp til 0,5-0,6 bar

Flöde

Hur mycket flöde skall pumpen klara av?

För att veta detta så måste man räkna ut hur mycket bränsle som kommer att gå åt om spridarna står helt öppna. Har vi t.ex en 4cyl turboladdad motor med Bosch 1500cc spridare som skall ladda 1 bar med 3 bar grundbränsletryck. Bränsletrycket kommer då med en linjär bränsletrycksregulator vara 4 bar vid fullt laddtryck. En 1500cc Bosch bränslespridare flödar 1690ccper minut vid 4 bar vilket blir 6,76 liter per minut. Detta multiplicerat med 60 (en timma) blir 405,6 liter bränsle per timma som kommer att gå åt vid fullt laddtryck.

Storlek på bränslepump

De vanligaste dimensionerna på bränslepumpar både original och på eftermarknaden som monteras in-tank, i en bränslepumpsarmatur innuti bränsletanken är 39mm, 40mm och 50mm. Det finns även en extra liten walbro bränslepump  (GST302) som endast mäter 36,5mm i diameter.

Som extern bränslepump så finnsmestadels pumpar som är 60mm i diameter men även en liten Walbropump på 39mm.

Bränslekompabilitet

Nästan alla bränslepumpar klarar av bensin, BF98 och BF95 utan några problem. Det är när alkoholbränslen som E85 eller andra aggresiva bränslen som högoktanigt racebränsle används som man stöter på problem. Bensin smörjer och vårdar på så vis pumpen utan att någon vidare service behövs. Vid användande av etanol / E85 så börjar problemen på olika vis. Det vanligaste är att bränslepumparnas inre delar slits ner och pumpen helt enkelt stannar. Trots texter om att bränslepumpar klarar av E85 så skall man vara medveten om att de slits mer än med bensin och kommer då ha en kortare livslängd. Det finns ytters få bränslepumpar som faktiskt klarar att köra på E85, där de intre komponenterna är gjorda för alkoholbränslen. Oavsett val av bränslepump så skall en smörjande tillsats användas vid bruk av etanol som bränsle för att minska slitage.

Intern bränslepump eller extern bränslepump

En intern bränslepump som monteras i en bränslepumpsarmatur och sänks ner i en bränsletank är mycket tystare än en externa bränslepump. Detta då omringande bränsle dämpar ljudet. Annars finns inga större avgörande faktorer som talar för eller emot något av dem förotom det rent monteringsmässiga hur man skall bygga bilen. Med extern bränslepump, eller intern bränslepump.

Tillbehör till bränslepumpar

Förfilter

Bränslepumpar har inbyggda bränslefilter som sitter monterat internt och går inte att byta ut. Detta räknar man inte som ett filter. Vill man ha ett bränslefilter så köper man det separat och sätter på trycksidan. Vill man ha ett förfilter så köper man även detta separat och monterar innan bränslepumpen på sugsidan.

Kontaktstycke / terminal på bränslepump

Terminalerna och kontaktstycket på bränslepumpar skiljer sig oftast beroende på märke. Walbro har ett kontaktstycke, Boach har ett annat osv. När mankikar på externa pumpar så brukar de nästan alltid ha terminalanslutningar.

Backventil

Backventiler finns i olika utföranden och de som pratas om på eftermarknaden är Boschvarianten som ej klarar av högt flöde men som tätar väldigt bra. Sen finns fullflödes backventil som är större i kroppen än en vanlig backentil för att de interna komponenterna skall få plats utan att hindra flödet. Dessa fullflödes backentiler används i princip alltid i eftermarknadssystem då man vill ha flöde men ändå egenskaperna från en originalbil som är lättstartad.

Backentiler används då man vill bibehålla bränsletrycket även vid avstängd motor för att få den mer lättstartad vid nästa uppstart. Dessa backventiler används också i de bränslesystem där två eller flera pumpar körs parrallelt i olika steg eller med styrning av en PWM signal. Detta för att bränsle inte skall tryckas ut bakvägen ur den bränslepump som är avstängd.