Bränsletank
Det finns två typer av bränsletankar att använda men många anledningar till vilken av dessa man väljer. Nedan följer lite kort info om vad man skall tänka på.
1. Original bränsletank
2. Eftermarknads fuel cell
3. Anslutningar
4. Bränslepumphållare

1. Original bränsletank
Oringinal bränsletank används oftast om man ej har en väldigt ombyggd bil. Tanken sitter oftast placerad lågt mellan fram och bakaxeln vilket även det är fördelaktigt sett till fordonets vägegenskaper. Bränslepumpen sitter oftast monterad i tanken.

2. Fuel cell
En eftermarknads fuel cell har kantigt format och monteras i bagaget. Anslutningar är anpassade för AN-system (en typ av standard på eftermarknaden). Bränslepumpar kan sitta monterade både i och utanför fuel cell.
3. Anslutningar
Beroende på biltillverkare så kan det finnas olika anslutningar på original bränsletank men de anslutningar man skall hålla reda på oavsett om man har original tank eller en eftermarknads fuel cell är följande:
1. Bränslematning
Bränslematningen till motor
2. Bränsleretur
Returbränslet som ej behövs
Både bränslematning (1) och bränsleretur(2) brukar skötas genom en bränslepumphållare som är monterad i tanken.
3. Tankpåfyllning
Hålet där bränsle fylls på ner i bränsletanken. Finns mer information om i avsnittet bränslepåfyllning.
4. Tankavluftning
Justerar över/undertryck och leds original tillbaka till insuget på motorn.
4. Bränslepumphållare
På en fuel cell så kan man enkelt koppla på sig med AN-kopplingar då dessa är förberedda med denna typen av anslutningar. Om man däremot skall använda original bränsletank så är det uteslutande två typer av anslutningar som finns. Då ofta genom bränslepumphållaren.
1. 8mm stolpe med slanganslutning för vanlig bränsleslang / slangklämma
2. Snabbkoppling med o-ringstätning

Original bränslepump hållare
Bränslepumphållare som sitter monterat i original bränsletank

Eftermarknad bränslepumphållare
Bränslepumphållare för eftermarknaden är anpassade för kraftigare bränslepumpar och AN-system så kopplingar och slang finns anpassat för detta.
1.
8mm stolpe med slanganslutning
Används där original bränslepumpsarmatur har en slanganslutning. Där monterar man på en bit bränsleslang och sedan en AN-slangadapter.
2.
Snabbkoppling med o-ringstätning
Används där original bränslepumpsarmatur har en snabbkoppling. Där monterar man på nedan AN-snabbkoppling.
Snabbkopplingar ansluter på rör som är 5/16" (7,94mm) eller 3/8" (9,52mm)
-
Bränslesystem
- Bränslesystem: Ingående delar och montering
- Bränslesystem: Vanliga problem
- Val av spridare
- Bränslefilter - Information
- Bränslepump - Information
- Bränsletank
- Bränsletrycksregulator (BTR)
- Fuel rail - Information
- Jämför spridare
- Olika typer av bränslesystem
- Olika typer av drivmedel [Bensin eller Etanol?]
- Spridarstorlek [Video]
- Tankavluftning
- Tankpåfyllning
- Vad har andra för spridare?