2JZ Kolvar
Vilka kolvar till 2JZ?
Allt om smidda kolvar till 2JZ. Här har vi samlat all information om kolvar till 2JZ. Allt du vill veta. Vilka kolvar ska jag välja? hur monterar jag dem? och mycket annat.
2JZ kompressionsförhållande
Vad har 2JZ för kompressionsförhållande?
Original kompressionsförhållande GTE: 8,5:1 (Turbo)
Original kompressionsförhållande GE: 10,5:1 (N/A)
Vid bygnation av 2JZ motor med turbo så brukar kompressionsförhållandet på de vanligaste byggen ligga mellan 8,0:1 - 9,7:1. De flesta som använder etanol som bränsle kan gå upp i kompression och får då en överlag starkare motor, framförallt på låga varvtal.
2JZ-GE vs 2JZ-GTE kolvar
Är det någon skillnad på 2JZGE och 2JZGTE kolvar?
Svar: Ja! Eftersom GTE modellen har turbo och GE modellen inte så behöver kompressionsförhållandet på turbomodellen vara lägre. 2JZ-GTE har 8,5:1 i kompressionsförhållande så kolvar har försänkt kolvtopp (dish). GTE modellen har även oljekylningsmunstycken.
GE kolvarna är överlag klenare då de inte behöver klara av samma förbränningstryck som i GTE som är turbomodellen.
2JZ Original kolvar
Data på original kolvar till 2JZ
Borr: 86,00mm
Kompressionshöjd: 34mm
Original kompressionsförhållande GTE: 8,5:1 (Turbo)
Original kompressionsförhållande GE: 10,5:1 (N/A)
Kolvstorlek
Vilken kolvstorlek har 2JZ?
Standard kolvmått är 85.935-85.945 mm på 2JZ kolvar. Cylinderlopp är 86.000-86.013 mm innerdiameter. När man pratar cylinderlopp eller kolvstorlek så säger man 86mm. Kolven är strax under 86mm och cylinderloppet är strax över 86mm. Mellanrummet kallas kolvspel.
Kolvbult
Vad har 2JZ för kolvbult?
Original kolvbult
Original kolvbult är 21.997-22.006 mm. Här säger man 22mm kolvbult. En passande vevstake är 22mm i lilländan. Det skall vara glidpassning mellan bussningen i lilländan på en vevstake och kolvbulten. Även om det är väldigt liknande värden så varierar ändå detta mått mellan olika tillverkare av kolvbult och vevstakar. Därför skall passningen mellan vevstakens lillända och kolvbulten kontrolleras. Om det inte är glidpassning så måste bussningen brotschas.
HD kolvbult
En HD kolvbult har oftast tjockare väggtjocklek för att klara av mer effekt / kraft men den kan också vara tillverkad av starkare material som klarar mer kraft. Detta är för att hålla vikten nere. Vid uppgradering av kolvar så brukar även uppgradering av kolvbult göras då detta är en relativt billig och enkel justering när ändå alla delar är demonterade.
Komphöjd
Vad ska jag ha för kompressionshöjd till 2JZ?
Kompressionshöjden på original 2JZ kolvar är 34mm / 1,338". Detta är också det absolut vanligaste på eftermarknaden vid trimning av motor. Ibland så används en längre vevstake eller längre slaglängd och för att kompensera för detta så kan man få använda lägre komphöjd på kolven. t.ex 32mm som finns tillgängligt för 2JZ motorn.
Kolvar och vevstakar - kombinationer
Toyota 2JZ Blockhöjd är 219,00mm
Standard vevparti ~3 liter
Slaglängd: 86mm / 2 = 43mm
Vevstakslängd: 142,00mm
Kompressionshöjd: 34mm
Ihopräknat: 43+142+34=219mm
92mm stroker vevparti ~3,2 liter
Slaglängd: 90mm / 2 = 45mm
Vevstakslängd: 142,00mm
Kompressionshöjd: 32mm
Ihopräknat: 45+142+32=219mm
94mm stroker vevparti ~3,4 liter
Slaglängd: 94mm / 2 = 47mm
Vevstakslängd: 142,00mm
Kompressionshöjd: 30mm
Ihopräknat: 47+142+30=219mm
Stroker kolvar
2JZ original slaglängd är 86mm med 34mm kompressionshöjd på kolven. Med en slaglängd på 94mm så krävs att kolvens kompressionshöjd är 30mm för att kompensera för slaget. Båda alternativen är med 142mm vevstake.
Med 90mm slag och 142mm vevstake så skulle kolvens kompressionshöjd behöva vara 32mm istället.
Kolvringar
Vad har 2JZ för kolvringar?
Original kolvringar till GT och GTE modellen är samma så när som på kolvringsgapet. Gapet är större på turbomodellen. På eftermarknadskolvar så ingår oftast kolvringar. Då slipar man in korrekt kolvringsgap själv. Om inte kolvringar ingår så finns exakt artikelnummer som referens att köpa till.
Tjocklek på kolvringar till 2JZ-GE och GTE:
Kolvring 1: 1,5mm
Kolvring 2: 1,5mm
Kolvring 3: 4,0mm
Kolvmaterial
Tillverkningen samt design av kolvar är de absolut avgörande faktorerna hur hållbar en kolv blir. Smidda kolvar till eftermarknaden /tuning görs i 4032 samt 2618. Beroende på vad kolvarna skall användas till så används det ena eller det andra materialet.
Kolvar vs effekt
De flesta eftermarknadskolvar klarar över 200hp per cylinder. OEM kolvar vill man ofta inte köra över 100hp per cylinder pga olika anledningar så som ringland, kolvtopp, gjutning, kolvringar, vikt, kylning osv. Eftermarknad kolvar är tillverkade för att klara mer effekt än original och är därför korrekt anpassade för ändamålet.
Även om man inte kan säga detta om alla kolvar så är överlag en tyngre kolv starkare är en lättare. Detta förutsatt att de skall sitta i samma applikation med samma resultat i åtanke. Men båda kolvarna klarar då mest troligt mer effekt än vad som behövs.
Wiseco vs JE vs CP vs DP?
De olika kolvtillverkarna har alla sina för och nackdelar men sammanfattat så är de snarlika varandra. Har en tillverkare en "street" variant av en kolv så har även en annan tillverkare motsvarande kolv med motsvarande spec. Samma gäller om de har en "drag" eller "drift" variant. Förstärkning, ringlad och kolvtopp är några exempel på vad som kan skilja men ingen gör en dålig kolv. Här kan man grotta ner sig om vad som skiljer där ordspråket mätbart men inte märkbart passar bra att använda.
Kolvspel / Piston clearance
Kolvspel är det mått mellan cylindervägg och kolvens ytterdiameter. Kolvens ytterdiameter - Cylinderväggens innerdiameter = kolvspel. Beställer du en kolv som är 87,00mm och blocket borras exakt 87mm så är det kolvtillverkarens förbestämda kolvspel som kommer att gälla. Detta skiljer sig lite mellan kolvtillverkare men är liknande om kolvarna är gjorda för samma ändamål så som gatkörning (street) eller dragracing (drag). Kolvspelet kan också justeras genom honing/hening av cylinder.