Ventilkåpa
En ventilkåpa skyddar kamdrivningen från smuts men ventilerar också ut vevhustryck. Fästen samt uttag för oljepåfyllning och tändspolar kan också finnas. Oftast är det V8 motorer som byter ventilkåpor då modifierade alternativ finns.
Produkter
Svetsade Ventilkåpor Big Block Chrysler BBC
1965-1978 Chrysler 383-440 Big Block

Finns i lager
Svetsade Ventilkåpor Ford Small Block SBF
1962-1985 Ford 221-351W Small Block

Finns i lager
Svetsade Ventilkåpor Small Block Chevy SBC
1960-1986 Chevrolet 262-400 Gen I Small Block

Finns i lager
Ventilkåpor Cadillac 77-79 425-368 68-76 472-500 Krom
Cadillac 77-79 425-368 68-76 472-500
Finns i lager
Ventilkåpor RIB Small Block Chevy SBC -86
1958-1986 Chevrolet 283-400 Small Block

Finns i lager
Ventilkåpa, Ventilkåpor
Hur byter jag ventilkåpa / ventilkåpor?
Gör rent noga i alla skarvar mot ventilkåpan och ta sedan bort alla anslutande delar. Nu kan du skruva bort ventilkåpan. Se också till att inget packningsmaterial faller ner i topplocken.
Hur hårt skall bultar till ventilkåpan dras åt?
Använd alltid original åtdragningsmoment om inget annat uppges. Om du ej hittar någon data så brukar 8Nm räcka i de allra flesta fall både till plast och aluminium samt plåt. Se till så att inte din ventilkåpspackning glider åt sidan och orsakar läckage.
Hur vet jag att det går fritt mot rörliga delar?
Snurra altid runt motor för han efter montering så att alla rörliga delar går fritt.
Om det är tight mellan ventilkåpa och topplockets rörliga delar så använd modellera mellan ventilkåpa och områden där det är tight. Mät sedan spelet genom att kontrollera modelleran efter att motorn har dragits runt.
Ha minst 2mm (0,08") i frigång mellan ventilkåpa och rörliga delar.
Ventilator / PVC ventil / Vevhusventilation?
Nästan alla motorer ha uttag för vevhusventilation i ventilkåpan. Detta kan kallas för ventilator, PVC ventil eller vevhusventilation. Se till att denna är väl tilltagen om du har en trimmad motor. Läs mer här.
Vilket material på ventilkåpa ska jag använda?
Om du använder plast, aluminium eller stål kan ha betydelse beroende på vad du skall använda bilen till. En racingbil till exempel vill inte ha en ventilkåpa i plast då den kan smälta av värmestrålning.
Vilka skruvar skall jag använda?
Vi racing/motorsport så använder V8 motorer ofta så kallade T-bultar för att enkelt kunna demontera ventilkåpor utan verktyg för att snabbt och enkelt kunna inspektera och kontrollera ventilspel.
Är fäste för tändspolar bra på ventilkåpor?
Om det finns färdiga fästen för separata tändspolar som kan skruvas direkt på ventilkåpa så är detta oftast en enkel och snygg lösning.