Bredbandslambda / Flexifuel Etanolgivare
Bredbandslambda Bosch LSU 4.2 och LSU 4.9
Om du är osäker på vilken lambdasond ditt motor styrsystem använder så tveka inte att kontakta oss. Vi har även etanolgivare för flexifuel.
Produkter
Bredbandslambda, Lambdasond, LSU 4,9, LSU 4,2
Om du undrar varför bredbandslambda på eftermarknaden går sönder, här är några tips.
För det första är det bäst att använda en styrenhet som är integrerad i en ECU eller en som tar emot en motorvarvtalsinmatning. Bra alternativ som uppfyller dessa kriterier är:
Link G4+ Fury, G4+ Thunder, eller att använda Links externa CAN-Lambda-kontroller med MaxxECU.
Uppstart / Controller
Om du använder en fristående styrenhet utan motorvarvtalsinmatning, var noga med att inte låta din styrenhet värma upp sensorn innan du startar motorn. För att undvika detta, slå av styrenheten, som inte bör slås på förrän efter att motorn har startat. (allt för att undvika kontakt med kondens)
Montering
Se till att placera din sensor mindre än 1m från motorn i ett läge innan där kondens sannolikt samlas eller lägger sig. Om du har aen motor med hög avgastemperatur, överväg att använda en adapter/kylfläns istället för att flytta sensorn längre från motorn.
Miljö
Det är viktigt att komma ihåg att den 1 mm tjocka keramiska skivan på en Lambdasond inte kan hantera överdrivna vibrationer eller tappas. Dessutom bör avgassystem som det är monterat på inte komma i kontakt med jord.
Förorening
Kontaminering kan också minska den förväntade livslängden för en sensor. Olja som bränns som en del av förbränningsprocessen, partiklar från en alltför rik blandning, bly från blyhaltiga bränslen, frostskyddsmedel från en trasig topplockspackning eller överdrivet med tätningsmedel är olika föroreningskällor.
EGT (temperatur)
Slutligen, medan LSU-sensorer är klassade för att kunna motstå avgastemperaturer så höga som 980 grader C, om sensorn går för långt över den måltemperaturen, kommer många eftermarknadskontroller att gå in i ett felläge. I felläget kan den då sluta att styra givaren, vilket är som att inte ha mätaren påslagen alls medan givaren är monterad på avgasröret.
Att fortsätta köra medan styrenheten är i ett felläge kan därför skada en sensor som annars skulle vara bra. Att återställa /kalibrera mätaren för att få den ur felläge kan göras genom att stänga av mätaren/controllern och slå på den igen.