Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

 

BMW växellåda: Splines och annan information

 
 
 
 

Jämför enkelt BMW växellådor med varandra

  1. Vad betyder beteckningar?
  2. BMW växellådsbeteckning
  3. Passande urtrampningslager
  4. Problem vid växling
 
 

1

Vad betyder olika beteckningar?

Vad är skillnad på de olika benämningarna HGD / JGA / HGU / JGG?

  • HGD / JGA
    Dessa växellådor har en "vanlig" ingående axel som ligger i ett stödlager i svänghjulet.
  • HGU
    Dessa växellådor har ett hål i ingående axel så en adapter krävs mellan stödlager och ingående axel. En adapter används för att växellådans ingående axel skall få stöd / passa i stödlagret i svänghjulet.
  • HGA
    Dessa växellådor har samma ingående axel som HGD men med ett annat svep / sprängskydd (Gammal BMW M50 style)
  • JGG
    Denna växellådan kommer från BMW 123d.
  • JGK / HGX (GS6-53BZ)
    Växellådor från N54 motorer
 
 

2

BMW växellådsbeteckning

Växellådsbeteckning = Splines x Ytterdiameter

Räkna "topparna" för att få fram antalet splines på en axel.
Du mäter ingående axel över "topparna" på splines för att få fram storlek / diameter.

  • GS6-53DZ = 26x35mm
  • GS6-53BZ = 26x35mm
  • GS5-39DZ = 10x35mm
  • GS6-37DZ = 22x29mm
  • GS6-37BZ = 22x29mm
  • Getrag 420 TBAI = 10x35mm
  • S5D-310 ZF-310 = 10x29mm
  • S5D-250 = 10x29mm
  • S5D-320 ZF-320 = 10x29mm
  • Getrag 420 TBAB = 10x29mm
  • GS7D36SG = DCT / DKG
  • 8HP70


Ingående axel på manuella lådor från BMW:
10 splines med 29mm axel
10 splines med 35mm axel
22 splines med 29mm axel
26 splines med 35mm axel

 
 

3

Passande urtrampningslager

215-240mm
BMW växellådor använder två olika urtrampningslager. 35 och 29mm.
Dessa är gjorda för 215-240mm tryckplattor = Innerdiameter på solfjäder passar urtrampningslagret.

184-200mm
Används istället 184-200mm koppling så behövs ett mindre urtrampningslager = Ett lager som är anpassat för en mindre solfjäder.

Här nedan så är en lista med urtrampningslager som passar ingående axel på BMW ZF och Getrag växellådor:

10 splines / 29mm axel - 184-200mm / 215-240mm
10 splines / 35mm axel - 184-200mm / 215-240mm
22 splines / 29mm axel - 184-200mm / 215-240mm
26 splines / 35mm axel - 184-200mm / 215-240mm

 
 

4

Problem vid växling

Om en Växellåda oavsett Getrag eller ZF är svårväxlad så finns det några saker som påverkar

Koppling
Det kan vara luft i kopplingscylinder (slav eller huvudcylinder) som gör att kopplingen inte kopplar ur ordentligt. Dett kan medföra en svårväxlad låda och även skrap vid växling. Detta är skadligt för växellådan och måste ses över direkt.

När denna typ av problem uppstår så skall tryckplattans slang kontrolleras. har den full rörlighet? Om inte så skall kopplingen luftas. Om detta hjälper men sakta blir sämre igen så är antagligen en kopplingscylinder dålig och läcker in luft i systemet. Byt då ut denna och gör om proceduren.

Om ovan inte hjälper och det fortfarande går trögt att växla så kan en justering av länkaget eller vajrar hjälpa. Om dessa inte uppnår sitt fulla slag så kan växlingsproblem uppstå.

Synkringar
Om du kan växla ordentligt men en eller flera växlar är svår att få i eller att du hör skrapljud så måste detta åtgärdas direkt då detta är skadligt för växellådan. Mest troligt så är det synkringar som är slitna eller har något annat fel. Steg ett är nu att byta växellådsolja. Om inte detta hjälper så måste synkringarna bytas för att åtgärda problemet.

Oftast så visar sig problem med synkringarna när delarna snurrar fortare / vid högre varv.

Växel hoppar ur
Om växel hoppar ur så kan växelgaffel i låda vara dålig. Lösningen är byte av växelgaffel / skiftgaffel.