Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

 

ARP bultar: Material och specifikationer

 

ARP tillverkar fästelement från ett brett sortiment av material, från populärt rostfritt stål och 8740 krommoly till exotiska legeringar som har utvecklats för att klara rymdresor.

Du bör också veta att det finns kvaliteter inom specifika legeringar. Till exempel finns 8740 i fyra kvaliteter:

  1. SDF (garanterat sömlös och defektfri)
  2. CHQ ("cold head quality")
  3. Flygplan
  4. Kommersiell

ARP använder bara de två första (SDF och CHQ), även om de kostar mer än dubbelt så mycket som "Flygplans"-kvalitet.

De olika material sorterna som tas upp är:

  1. Rostfritt stål
  2. 8740 Chrome Moly
  3. ARP2000®
  4. L19
  5. Aermet®
  6. Inconel 718
  7. ARP3.5® (AMS5844)
  8. Custom Age 625 Plus®
  9. Titan
  10. ARP fett
  11. Återanvända ARP bultar
  12. Åtdragningsmoment


Här nedan går vi igenom de olika kvaliter som ARP använder sig av

 
 

1

Rostfritt stål

Rostfritt stål: Idealiskt lämpat för många bil- och marintillämpningar eftersom rostfritt stål tål värme och praktiskt taget ogenomträngligt för rost och korrosion. ARP "Stainless 300" är speciallegerad för extra hållbarhet. Den är polerad med en egen process för att producera en vacker finish. Draghållfastheten är typiskt uppskattad till 170 000 psi.

 
 

2

8740 Chrome Moly

8740 Chrome Moly: Fram till utvecklingen av dagens moderna legeringar ansågs chrome moly vara ett mycket höghållfast material. Nu ses detta endast som ett material med måttlig styrka, 8740 chromemoly ses som ett bra segt stål, med tillräckliga utmattningsegenskaper för de flesta tävlingstillämpningar, men bara om gängorna rullas efter värmebehandling, vilket är standard ARP-produktionspraxis. Vanligtvis klassificeras chromemoly som ett härdnings- och härdningsstål, som kan värmebehandlas för att ge draghållfastheter mellan 180 000 och 210 000 psi.

 
 

3

ARP2000®

ARP2000®: ARP2000 är ett legerat stål som säkert kan värmebehandlas till en högre nivå, vilket ger ett material med högre hållfasthet än 8740. Medan 8740 och ARP2000 delar liknande egenskaper så kan ARP2000 uppnå en klämbelastning på 220 000 psi. ARP2000 används flitigt inom racing och dragracing som en uppgradering från 8740 chrome moly i både stål- och aluminiumbultar. Spänningskorrosion och väteförsprödning är generellt inga problem, förutsatt att försiktighet vidtas under installationen.


ARP2000 är den absolut vanligaste kvalitén på eftermarknaden till topplocksbultar, ramlagerbultar, vevstaksbultar svänghjulsbultar mm.

 
 

4

L19

L19: Detta är ett premiumstål som är bearbetat för att ge överlägsna hållfasthets- och utmattningsegenskaper. L19 är ett mycket höghållfast material jämfört med 8740 och ARP2000 och kan leverera en klämbelastning på 260 000 psi. Den används främst i applikationer för banracing och dragracing där tröghetsbelastningar överstiger fastspänningsförmågan hos ARP2000. Liksom de flesta höghållfasta, härdnings- och härdningsstål kräver L19 särskild försiktighet under tillverkningen för att undvika väteförsprödning. Detta material är lätt förorenat och utsatt för spänningskorrosion. Den ska förvaras väloljad och inte utsättas för fukt.

 
 

5

Aermet®

Aermet®: Med en typisk draghållfasthet på 290 000-310 000 psi är Aermet en ny martensitisk superlegering som är starkare och billigare än de superlegerade austenitiska materialen som följer. Eftersom den kan uppnå otroligt höga klämbelastningar, är den idealisk för korta men extrema miljöer som topfuel, funny car och viss banracing. Även om Aermet är ett maråldrat stål som är vida överlägset andra höghållfasta stål i sin motståndskraft mot spänningskorrosion, måste det hållas väloljat och inte utsättas för fukt.

 
 

6

Inconel 718

Inconel 718: Ett nickelbaserat material som är i högtemperatur-, superlegeringsklassen, det har visat sig vara lika lämpligt i applikationer med lägre temperatur. Detta material levererar draghållfastheter i intervallet 210 000-230 000 psi och uppvisar förbättrade utmattningsegenskaper. Det bästa av allt är att Inconel 718 är helt immun mot väteförsprödning och korrosion.

 
 

7

ARP3.5® (AMS5844)

ARP3.5® (AMS5844): Även om de liknar Inconel 718, finns dessa superlegeringar i många jetmotorer och rymdtillämpningar där värme och stress angriper livslängden för kritiska komponenter. Den höga kobolthalten i denna legering, även om den är dyr, ger ett material med överlägsna utmattningsegenskaper och typiskt draghållfasthet i intervallet 260 000-280 000 psi. Immuniteten mot väteförsprödning och korrosion hos dessa material är ett viktig designövervägande. Dessa material används främst i vevstakar där extremt höga belastningar, högt varvtal och uthållighet är viktiga faktorer – Formel 1, NASCAR och IRL applikationer.

 
 

8

Custom Age 625 Plus®

Custom Age 625 Plus®: Denna nyformulerade superlegering visar överlägsen utmattningscykellivslängd, draghållfasthet och seghet – med fullständig motståndskraft mot atmosfärisk korrosion och oxidation. ARP är först med att utveckla tillverknings- och testprocesser för fästelement med Custom Age 625+. Bäst av allt: det är billigare och förväntas snart ersätta MP-35 som det valda materialet inom det höghållfasta, superlegerade området. Typisk draghållfasthet är 260 000-280 000 psi.

 
 

9

Titan

Titan: ARP erbjuder nu specialbeställningsfästen gjorda av en legering (Ti6Al-4V) som är speciellt värmebehandlad (en process utvecklad av ARP:s egen Russ Sherman) och ger överlägsen styrka till andra titanlegeringar som används inom racing och flyg. Materialet har en nominell draghållfasthet på 180 000 psi och är mycket korrosionsbeständigt. Den största fördelen med titan är förstås dess vikt – som är cirka 40% lättare än ett jämförbart fästelement av stål. Topplocksbultar och tillbehörsbultar är idealiska applikationer för detta lätta material.

 
 

10

ARP-fett

Åtdragningsmoment
Åtdragningsmoment som anges för ARP bultar är med ARP-fett. Detta ger en förspänning av bulten inom området 5%. Detta är cirka 4 gånger så bra som att använda vanlig olja eller fett. Så använda alltid ARP-fett så slipper bultarna sitta olika hårt.

Användning
ARP-fett skall appliceras på alla kontaktytor på en bult eller mutter. Under bultskallen eller mutter men även på gängorna. Man behöver inte ha mycket men det skall täcka kontaktytorna.

Loctite
Om någon typ av Loctite används så skall inte ARP-fett användas men då har du ofta ej heller lika högt krav på åtdragningsmomentet.

 
 

11

Återanvända ARP bultar

Du kan återanvända ARP bultar. Du kan återanvända den flera gånger. Du behöver bara hålla kolla på hur sträckta de är. Kan du mäta detta och hålla dig inom toleranserna så återanvänd bulten. Kan du inte mäta detta så vet du inte om du är inom tolerasnerna. Då skall man helst inte återanvända bulten.

En bult är som en fjäder. När den dras åt så stretchas den lite och håller ihop saker. När den lossas så återgår bulten nästen helt till normallläget. Om biletn skall återanvändas så är det viktigt att den håller sig inom max tolerans för stretch.

Mer information om detta finns här.

12

Åtdragningsmoment

  • Fett som levereras i ARP-set, ska användas under bulthuvudena
  • Ibland är även en mild gänglåsning rekomenderad (se detta till din specifika applikation)
  • Fäst alltid bultar i diagonal ordning
  • Fäst alltid i 3 eller 4 steg till det rekommenderade vridmomentet

Åtragningsmoment i tabellen gäller för de olika gängstigningar som finns.