Avgasvärden - Information

Information om avgasvärden
- Inledning
- HC (Kolväte =bränsle)
- CO (kolmonoxid)
- O2 (syrgas)
- CO2 (koldioxid)
- NOx (kväveoxid)
1 ▼
Inledning
Vid en perfekt förbränning så bildas vatten och koldioxid.
Den enda haken är att det ej finns en perfekt förbränning i en förbränningsmotor.
Därför bildas "restprodukter" så som kolväte, kolmonoxid, syrgas, koldioxid, kväve samt vatten. Dessa fem beskrivs här nedan (vi hoppar över vatten)
2 ▼
HC (Kolväte =bränsle)
Kolväten är oförbränt bränsle. Har du problem med tändstift, tändkablar eller annan felinställd tändning alternativt vakuumläckage så ökar kolväten (HC) i avgassystemet.
Orsaker
- Dåligt tändsystem
- Dåliga tändkablar
- Dåliga tändstift
- Vakuumläckage / luftläckage
- Felaktig motorinställning
3 ▼
CO (kolmonoxid)
CO är resultatet av en för fet blandning (under lambda 1) där en förbränning inte kan ske ordentligt pga brist av syre. En trimmad motor är oftast inställd att spruta i mer bränsle "än nödvändigt" för bättre cylinderkylning på högre varv / höga förbränningstryck (ökad säkerhetsmarginal). Detta skall ej påverka HC på tomgång vid en mätning, då är något fel.
Orsaker
- Låg tomgång
- Fet blandning (under lambda 1)
- Igensatt luftfilter / luftvägar
- Igensatt vevhusventilation
- Felaktig motorinställning
Kolmonoxid är resultatet vid för litet syre vid förbränning
4 ▼
O2 (syrgas)
Vakuumläckage, avgasläckage eller tändproblem ger ofta utslag på en O2-mätning och alla kan ge upphov till misständningar.
O2 skall vid mätning ligga på 1,5% eller mindre om CO2 är 14-15% och HC samt CO är ~0
5 ▼
CO2 (koldioxid)
Koldioxid är ett mått på hur effektiv förbränningen är. Större del CO2 i avgaserna innebär att motorn jobbar effektivt.
CO2 skall vid mätning idealiskt ligga på 13-15% om CO och HC ~0 och O2 är 1-3%.
Koldioxid är resultatet vid en effektiv förbränning
6 ▼
NOx (kväveoxid)
NOx bildas när förbränningstempen överstiger ~1370 grader. Detta påverkar inte motorprestanda mer än att rök kan bildas när NOx och HX blandas.
Orsaker:
- Hög temeratur
▼
▼
▼
-
Motor och tuning
- Motor Deck claearance
- Motorblock: Delar och hur de sitter ihop
- Topplockspackning - Information
- Vevhusventilation Information
- Installera lager i motor
- Motorlager Information
- Dumpventil: Information och FAQ
- Elektroniskt Spjällhus - Information
- Missljud från motor - Felsökning
- ARP bultar: Material och specifikationer
- Avgasbandage
- Avgasrör: Vilket material ska man välja? [+extra information]
- Avgassystem: Delar och montering
- Avgasvärden - Information
- Chevrolet Vattenpump - Kort vs Lång
- Hur fungerar kylsystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av kolvringar TIPS
- Montering av vevstakar
- Oljekylare - Information och FAQ
- Oljesystem motor
- Problem med kylsystemet på en bil
- Vad betyder noteringar på Wiseco & JE kolvar?
- Vattenpump till motor