Problem med kylsystem på en bil

Här får du en överblick på de problem som kan uppstå i ett vattensystem i en bil.
De olika problemen är uppdelade i rubriker som också utgör delarna i ett kylsystem.
De olika delarna är:
- Vattenkylare (radiator / värmeväxlare)
- Vattenpump
- Termostat
- Expansionskärl / kokarsystem
- Kylarlock
- Värmepaket (radiator / värmeväxlare)
- Swirl pot
- Kylfläkt
- Tempsensor (tempgivare)
- Kylarslang
- Kylarvätska
- Jämför produkter här
Läckage och överhettning är de vanligaste problemen med ett kylsystem.
Tänk på att flera små problem kan bli ett stort!
1 ▼
Vattenkylare
Läckande kylare
En läckande vattenkylare / vattensystem gör att nivån kommer att sjunka och kylvätskan kokar lättare.
För liten vattenkylare
Om din vattenkylare är för liten så kommer vattentemperaturen att stiga. Du kanske bara märker av detta vid hård körning / hög belastning då mer värme alstras och då blir vattnet varmare och kräver mer kylning.
Fartluft trycks ej genom kylare
Luften tar lättaste vägen. Om luften inte leds genom vattenkylarens kylflänsar så sker ingen värmeväxling vilket innebär nedsatt eller utebliven kylning. Detta leder till ökad vattentemperatur.
Skadade kylflänsar
Detta är en av många orsaker som kan orsaka hög vattentemperatur. Skadade kylflänsar ger samma resultat som att fartluft ej kan tryckas genom vattenkylaren.
Blockerad kylare
Skräp i kylkanaler. Tätningspasta från motorrenovering eller packningen från själva vattenpumpen kan vara en orsak till detta.
Kylartätning kan också orsaka stora problem med blockerade kylkanaler med dålig kylning som resultat.

2 ▼
Vattenpump
Skadad impeller
Skräp i kylsystemet är speciellt vanligt vid ombyggnation eller reparation. Se till att alltid hålla rent vid service. Skräpet kan lätt skada vattenpumpens impeller. Använd inte packningsmassa om vattenpumpen har egen packning av papp, plåt eller o-ring (om inte detta uttryckligen rekommenderas av tillverkaren)
Felaktigt kylmedel
Detta är inte lika vanligt i dag men felaktigt kylmedel / glykol / tillsats kan skada vattenpumpens packning men också andra packningar i kylsystemet.
Mekanisk vattenpump
Skadad impeller / skovelhjul
En skadad impeller påverkar direkt flödet och där med kylförmågan negativt. Stor risk för överhettning finns. Om du har ett skadad skovelhjul så beror det mest troligt på skräp i systemet men det kan också bero på oaktsamhet vid montering av vattenpumpen. Vart skadan är lokaliserad på en impeller berättar oftast vad orsaken är.
Skadad packning
en skadad packning kan innebära läckage blockerade kylkanaler men också en skadad impeller på vattenpumpen.
Slitet lager
När lagret i vattenpumpen är slitet så börjar det till slut att låta. Ett dåligt lager märks först genom att vattenpumpens remskiva glappar eller att vattennivån sjunker då det läcker genom skvallerhålet
Skvallerhål
En mekanisk vattenpump har ofta ett skvallerhål. Detta hålet sitter lokaliserat i underkant av vattenpumpen mellan den innersta packboxen och vattenpumpens lager. Detta för att vatten inte skall nå lagret och slita ut detta i förtid då vattnet skulle tvätta bort lagrets fett inom kort tid vilket medför haveri.
För mycket tätningspasta
Tätningsmedel följer med i kylsystemet som skräp och kan sätta igen kylelement.
Elektrisk vattenpump
Flödar inget / dåligt
Om flöde i en elektrisk vattenpump inte uppnås trots att pumpen snurrar så beror det på luft i systemet. Luft fastnar enkelt i en vattenpump och en luftficka kan vara svår att pumpa bort då en elektrisk vattenpump oftast inte flödar lika mycket som en mekanisk vid lite varvtal. Lösningen kan vara att ändra läge på vattenpumpen helt och hållet eller bara tillfälligt under montering / luftning av systemet..
Luft i systemet
Luft i systemet kommer lika lätt om du har en mekansik eller elektrisk vattenpump. en elektrisk vattenpump är inte lika känslig för luftfickor.
3 ▼
Termostat
Termostat har fastnat i öppet läge / ingen termostat monterad.
Om motorn har svårt att komma upp i arbetstemperatur så beror det oftast på att termostaten står öppen (eller att ingen termostat är monterad) och leder konstant kylvätska genom vattenkylaren. På detta sättet kommer inte motorn upp i temperatur nog fort eller inte alls.
Termostat öppnar inte / öppnar inte helt
Smuts kan enkelt sätta igen termostaten men den kan också kärva av andra anledningar. När detta händer så kan motorn överhettas då ingen kylvätska leds genom vattenkylaren.
Kontrollera termostat
Kontrollera funktion genom att jämföra temperatur på övre och under kylarslang när motorn värms upp. En kylarslang skall värmas upp i takt med motorn medans den andra skall vara kallare. När arbetstemperatur uppnåtts så kommer termostaten att öppna och släppa kylarvätskan genom vattenkylaren vilket kommer att jämna ut temperaturen på de två kylarslangarna.
Fel temperatur på termostat / fel typ
Felaktig öppningstemperatur kan innebära att motorn går för varmt eller för kallt. Inom racing så har du ofta en termostat som öppnar vid lägre temperatur för att kyla motorn tidigare och undvika överhettning.
Oregelbunden funktion
En luftficka kan fastna vid termostathuset och orsaka olika typer av symptom. Framförallt om du har ett system med lägre flöde. Till exempel om du monterat en elektrisk vattenpump. Eller om du har ett system med lågt monterat expansionskärl.
4 ▼
Expansionskärl / Kokarsystem
Tanken sitter för lågt placerad
Expansionskärlet skall vara den högsta punkten i ett kylarsystem. Med en för lågt placerad behållare så komemr luftfickor att fastna i andra områden av kylsystemet vilket medför punktkokning och överhettning. Se till att ditt expansionskärl sitter monterat som högsta punkt. Helst skall kärlets undre anslutnings sitta monterad högre än övriga punkter i kylarsystemet.
Läckage
Läckage från expansionskärl ger klassiska symptom som sjunkande kylvätska och kokning. Läckaget är däremot enkelt att lokalisera då ett expansionskärl oftast sitter lätt åtkomligt.
För låg nivå
Luftfickor skapas per automatik när det är för låg nivå i kylsystemet. Detta gör att motorn blir varmare än den skall vara och risk för att den kokar blir större. För låg nivå kan innebära att läckage finns i kylsystemet.
5 ▼
Kylarlock
Fjäder i lock kärvat
Om fjäder i kylarlocket kärvar så kan det innebära att ett kokande system inte släpper ut trycket som det skall och i värsta fall så kommer en anslutning på annat ställe att brista. Mest troligt så kommer bara locket/fjäder att öppna vid ett högre tryck än vad det var designat för från början.
Fel tryck i fjäder i locket
Om du har fel tryck på ditt kylarlock. Till exempel för lågt tryck ger lägre kokpunkt så en hårt belastad motor kan göra så kylarvätskan kokar. Ett lock med högt tryck ställer högre krav på kylsystemets övriga anslutningar som då måste klara minst samma höga tryck.
Packningen tätar inte ordentligt
Ett kylarlock tätar med en packning som också kan röra sig vid öppning och stängning (om kylarlockets tryck överskrids). Därmed så kan packningen läcka vilket kan medföra att systemet får en lägre kokpunkt och lättare kokar och läcker ut vatten från packningen utan att fjädertrycket ii locket behöver övervinnas / öppna.
Locket sitter snett
Om fjäder eller lock sitter snett så tätar inte packningen i locket mot expansionskärlet och ett läckage uppstår.
6 ▼
Värmepaket
Skräp i kylkanaler
Om skräp finns i kylsystemet så sätter det snabbt igen vattenkylare och värmepaketet i kupen. Båda dessa värmeväxlare har cellpaket med små tighta kylkanaler som enkelt täpps igen av skräp som i sin tur försämrar flödet eller stoppar det helt.
För liten fläkt
För liten värmefläkt kan innebära otillräcklig värmespridning i kupén.
För lite kylvätska/glykol
Detta kan resultera i att värmepaketet inte får nog med varm kylvätska och och fläkten blåser där med runt kall luft istället för varm luft.
7 ▼
Swirl pot
Luftfickor i kylsystemet
Om du har problem med överhettad motor eller punktkokning så kan en så kallad swirl pot lösa ditt problem. Denna monteras egentligen bara på ombyggda bilar och vid racing där luftfickor måste evakueras snabbt. Denna enhet/behållare monteras som högsta punkt ihop med expansionskärlet och tillåter avluftning från två punkter i kylsystemet.
Expansionskärl ej monterad som högsta punkt
Om expansionskärlet inte kan monteras som högsta punkt så kan en så kallad swirl pot monteras som hjälp för att lufta kylsystemet.
8 ▼
Kylfläkt
Kylfläkt startar inte
Om kylfläkten inte startar vid tom gång eller för att hjälpa till vid hård körning så kan kylsystemet överhettas.
Trasig säkring
En kylfläkt är av eller på och belastar elsystemet hårt vid uppstart och därför kan en säkring gå ibland om inte kablage är väl tilltaket och en väl tilltagen säkring är vald. En trög säkring används ofta till kylfläkt men trots detta så kan temperaturskillnader som påverkar mekaniken få säkringen att gå/brinna av.
Tempsensor
Även en felaktigt monterad eller defekt temperatursensor kan vara orsaken att kylfläkten inte startar. Du kan alltid kontrollera så vattensystemets fläkt fungerar genom att koppla den direkt till batteriet vilket är en effektiv felsökning som gör att du kan gå vidare och kontrollera temperatursensor och övrigt kablage/styrsystem.
För liten kylfläkt
För liten kylfläkt som inte orkar att flytta/pumpa nog mycket luft kan ge ett överhettat kylsystem när en motor jobbar hårt och alstrar mycket värme. Att montera fläkten på en fläktkåpa som täcker hela kylpaketet är en lösning som ger bättre kyleffekt.
9 ▼
Tempsensor (tempgivare)
Trasig tempsensor
En trasig temperatursensor ger felkoder i ett modernt styrsystem men är en orsak till överhettning i vattensystemet.
Felplacerad temperatursensor
En tempsensor som är felplacerad kommer att ge signal till ecu och kylfläkt vid fel tidpunkt. Ofta används två temperatursensorer. En före och en efter termostaten. Då vet ECU alltid vilken temperatur det är i hela systemet och när termostaten har öppnat.
Felkopplad tempsensor
En temperatursensor som är felkopplad visar oftast max eller min värden men den kan också visa fel värde vilket är svårare att felsöka utan att koppla in sig mot ECU och läsa av dessa värden eller mäta direkt på sensor vilket kräver att du har data som hör till denna sensor.
Felinställd temperatursensor
En temperatursensor kan vara rätt installerad men inställd med fel värden i ECU. Detta ger också felaktig temperaturstyrning. Var förför alltid noga med att kontrollera så din tempsensor visar rätt temperatur genom att jämföra dem mot annan temperaturkälla som mäter samma sak på samma ställe. Till exempel temperaturen i lokalen.
Glappande tempsensor
En trasig sensor kan glappa. Vilket ger oregelbundna värden. Detta är enkelt att felsöka om du har ett motorstyrsystem med loggningsfunktion. Annars så kan det synas på instrumentpanelen när temperaturmätaren åker upp och ner ovanligt fort. Du märker även detta om kylfläkten startar och stänger av sig trots att motorn inte är varm.
10 ▼
Kylarslang
Trasig kylarslang
En trasig kylarslang kan se ut på många sätt. Den kan vara sprucken eller gammal. Den kan även vara utsatt för strålningsvärme och kemikalier. Oavsett orsak så kan det resultera i läckage. Detta kan dessutom vara svårt att hitta då det bara uppstår under tryck. Lösningen är att trycksätta kylarsystemet. Förs i kallt tillstång och sedan i varmt tillstånd.
Dåligt flöde
En veckad kylarslang ekan enklare lokaliseras och bytas ut. Men en kylarslang som kollapsat intern är svårare att hitta.
Kollapsad kylarslang
En kylarslang kan se bra ut på utsidan men vara kollapsad på insidan vilket ger restriktion i kylsystmet och kan sätta igen både vattenkylare och värmepaket.
För små kylarslangar
För små kylarslangar kan ge försämrat flöde och kylförmåga.
11 ▼
Kylarvätska
Luft i vattensystemet
Missfärgat vatten = Ingen kyltillsats
För lite kylvätska/glykol
Detta gör så motorn kan punktkoka då kylarvattnet inte kan pumpas runt ordentligt i systemet.
Läckage
Att kylarvätska läcker är en av de vanligaste problemen i ett kylarsystem. Kylsystemet kan läcka externt och internt. Detta ger olika symptom.
Externa läckage
Ett läckande kylsystem innebär att nog mycket tryck inte kan byggas upp och kylsystemet inte heller kommer att fungera optimalt. När kylarvätska läckt ut så det blir låg nivå i systemet så kommer till slut motorn att koka. Ett extern läckage innebär att kylarvätska läcker ut bort från motor. Detta går att okulärbesikta. Det vill säga att du kan kontrollera detta genom att lokalisera den färgade kylarvätskan på utsidan av motorn.
Interna läckage
När du har ett läckande kylsystem men inte kan hitta extern läckage så kan det läcka in i motor och förbränningsrum. När det läcker i topplockspackningen så brukar tryck från förbränningsrummet gå ut i kylsystemet vilket kan ge missfärgningar och en högre kylvätskenivå. Detta går att mäta med testutrustning. Då letar man efter avgaser i kylarvattnet.
När övrigt intern läckage uppstår så följer detta med in i förbränningsrummet och skapar vitaktig rök i avgaserna.
Fylla på kylarvätska
Ett kylsystem är slutet och du skall inte behöva fylla på kylarvätska. Om du behöver fylla på kylarvätska så har du ett läckage. När ett kylsystem varit demonterat och blir fyllt med kylarvätska igen så är det vanligt att behöva toppa upp i efterhand när luftfickor försvinner. Efter detta så behöver inte det slutna systemet fyllas på mer.
Blanda inte olika typ av kylmedel
Olika typer av kylmedel kan reagera och skapa en dålig miljö som skadar eller ger nedsatt funktion på vattensystemets komponenter och packningar.
▼
▼
▼
-
Motor och tuning
- Motor Deck claearance
- Motorblock: Delar och hur de sitter ihop
- Topplockspackning - Information
- Vevhusventilation Information
- Installera lager i motor
- Motorlager Information
- Dumpventil: Information och FAQ
- Elektroniskt Spjällhus - Information
- Missljud från motor - Felsökning
- ARP bultar: Material och specifikationer
- Avgasbandage
- Avgasrör: Vilket material ska man välja? [+extra information]
- Avgassystem: Delar och montering
- Avgasvärden - Information
- Chevrolet Vattenpump - Kort vs Lång
- Hur fungerar kylsystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av kolvringar TIPS
- Montering av vevstakar
- Oljekylare - Information och FAQ
- Oljesystem motor
- Problem med kylsystemet på en bil
- Vad betyder noteringar på Wiseco & JE kolvar?
- Vattenpump till motor