Tändsystem - Information
Tändystem. De olika delarna och hur det fungerar.
- Tändsystem
- Vanliga problem
- Tändföljd V8 motor
FAQ
Har du en fråga du vill ha svar på?
Maila oss på info@speeding.nu
1 ▼
Tändsystem
Varje tändspole som ej har inbyggt tändsteg måste ha ett inkopplat mellan ECU och tändspole. Det är vanligt med tändsteg som driver flera tändspolar.
Fördelarsystem
Fördelaren i detta system delar ut energin från tändspolen ut till tändstiften. Det finns olika typer av fördelare med eller utan inbyggd tändspole.
ECU -> Tändspole -> Fördelare -> Tändkablar -> Tändstift
Separat tändspole / tändspolar
Styrsystemet skickar ut signaler till en eller flera tändspolar som
ECU -> Tändspole -> Tändkablar -> Tändstift
COP - Coil On Plug
Styrsystemet skickar ut signaler till varje tändspole som har inbyggt tändsteg och sitter monterade direkt på tändstiften.
ECU -> Tändspole -> Tändstift
2 ▼
Vanliga problem
Tändspole
Om tändspolen inte har dirketström till batteri eller dålig motorjord så kan inte nog hög energi levereras med sämre gnista som följd.
Fördelare
Rotor och fördelarlock är slitet och bör bytas ut. Se till att dimensionera dessa efter styrka på tändspole. En kraftig tändspole i kombinatin med högre varvtal genererar mycket värme vilket får rotor och fördelarlock att slitas i förtid.
Tändkablar
Dålig kontakt gör så tändkablar och andra komponenter skadas
Tändstift
Tändstift kan få problem av många olika orsaker. Ett problem kan vara fet bränsleblandning och dålig tändspole som inte kan generera en nog bra gnista.
Oftast så kan flera små problem bli ett större.
3 ▼
Tändföljd V8 motor
En lista på tändföljd på de vanligaste V8 motorer.
Först numrering av cylindrar. Olika tillverkar numrerar cylindrar olika, var noga att kontrollera detta innan något kopplas in!
Chevrolet numrerar sina cylindrar enligt följande
Vänster 1-3-5-7
Höger 2-4-6-8
Cylinder 1 alltid är längst fram på förarsidan.
Ford numrerar sina cylindrar enligt följande
Vänster: 5-6-7-8
Höger: 1-2-3-4
Cylinder 1 alltid är längst fram på passagerarsidan
Här är en lista med tändföljd på vanliga V8 motorer.
- AMC
Rotation medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - Buick (ej "nail head")
Rotation medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - Buick "nail head" 401, 425
Rotation medurs
1-2-7-8-4-5-6-3 - Chevy (ej LS)
Rotation medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - GM LS motorer
1-8-7-2-6-5-4-3 - Chryser Small block
Rotation medurs
1-8-4-3-6-5-7-2 - Chrysler Big block och Hemi
Rotation motur
1-8-4-3-6-5-7-2 - Hemi (nya)
1-8-4-3-6-5-7-2 - Ford "flat head"
1-5-4-8-6-3-7-2 - Ford Y block
1-5-4-8-6-3-7-2 - Ford 289, 302FE, 429, 460
1-5-4-2-6-3-7-8 - Ford 5,0L EFI, 351W, 351, 400
Rotation motur
1-3-7-2-6-5-4-8 - Ford
1-3-7-2-6-5-4-8 - Oldsmobile
Rotation motur
1-8-4-3-6-5-7-2 - Pontiac
Rotation motur
1-8-4-3-6-5-7-2
▼
▼
▼
-
Motorstyrning / Elektronik
- Installera motorstyrning
- Styrsystem motor: De olika delarna som finns
- Tändsystem Information
- Temperaturgivare - Information
- Tryckgivare - Information
- Avgastemperatursensor / EGT - Information
- Knappar - Switchar - Information
- Kontaktdon - Information
- Kylfläkt bil - Information
- Lambdasond - Bredbandslambda
- Relä - Information
- Reläbox - Säkringscentral
- CAN protokoll - Canbus
- Etanolsensor - Information
- Mätare och Dash
- Triggergivare information
- Dimensionering av kabel [och val av säkring]
- Hur fungerar en Tändspole?
- Problem med fördelare (Och lösning)